Ilja vindt het sociale van IT belangrijk

Beroep

Adviseur sociale innovatie

Opleiding

Information Engineering

Samen met een team van organisatiepsychologen, communicatiewetenschappers en techneuten adviseert Ilja bijvoorbeeld banken over kennisdeling. Door slim gebruik te maken van IT, kunnen ze hun kennisdeling verbeteren. Met Facebook-achtige kennisomgevingen of interne Twitter-netwerken bevordert Ilja de communicatie tussen mensen. Het werkproces gaat niet per se sneller, maar mensen zijn meer betrokken, loyaler, creatiever en hebben gewoon meer plezier in wat ze doen.

Volgens Ilja is de sociale kant van IT heel belangrijk. Te veel wordt nog opgehangen aan het ‘meetbaar zijn’ van effecten. Sommige effecten zijn niet direct meetbaar. Bijvoorbeeld de sociale effecten van een verandering waarbij ICT is ingezet.

In de toekomst zullen kennis- en communicatieomgevingen meer invloed hebben, denkt Ilja. Niet alleen tussen mensen in een bedrijf, maar ook tussen bedrijven en sectoren.

Als Ilja uitlegt wat voor werk ze doet, zegt ze altijd: ‘Wat ik doe is alsof jij je ouders zou uitleggen waarom Facebook nuttig is. IT is al lang niet meer achter je computer zitten; IT is mensen ontmoeten.’

“Ilja heeft na haar eindexamen vwo, de hbo-opleiding Information Engineering gedaan. Dit is een studie die voor de ene helft bestaat uit Informatica en voor de andere helft uit Bedrijfskunde en Communicatie.

Ilja is ervan overtuigd dat het bij IT helemaal niet alleen gaat om techniek. IT heeft alles te maken met het gedrag van mensen.