Teamleider Sensorisch onderzoek Zuivel
hbo Food & Business | master Sensory Science
Loes’ onderzoek leidt tot echte producten, zoals Yokidrink en Optimel. Loes houdt van onderzoeken. Ze is teamleider sensorisch onderzoek van de zuiveldranken, de yoghurt en de desserts bij zuivelbedrijf FrieslandCampina.
‘Mijn werk is afwisselend en dat maakt het leuk. Ik werk veel in een team, maar zit ook achter mijn computer voor data-analyse. En ik proef toetjes. Ook ben ik een keer samen met een paar collega’s langs gegaan bij de hoogste baas van ons bedrijf, Cees ’t Hart. Ik vond het interessant om met hem te praten. Ik kom ook wel op de boerderij, dichtbij de oorsprong van onze producten, de koe en de melk.’
Hoe smaakt Yokidrink?
Bij de afdeling Sensorisch Onderzoek doen ze onderzoek naar de smaak van producten. ‘Hoe smaakt de Yoki en de Optimel? Wat is het verschil met andere merken zuiveldranken? Zijn deze zoeter? Dikker? Fruitiger? Ander fruit? En wat gebeurt er met de smaak als er een ingrediënt verandert? Of als je een product even bewaart?
Ze ook consumentenonderzoek. Wat vindt de consument, de koper van het product, lekker? En waarom?
Wat doet een teamleider?
Als teamleider leidt Loes mensen op en ze coacht ze. Ze is ook verantwoordelijk voor het sensorisch onderzoek van de verschillende zuivelproducten. Vanuit Wageningen ondersteunt haar team heel Europa.
In Singapore zit ook een team dat werkt aan sensorisch onderzoek. Dat team ondersteunt alle landen in Azië. Voor zowel Europa als Azië is er één manier van werken. Zo kunnen ze de resultaten van onderzoeken goed vergelijken. ‘We hebben veel contact met onze collega’s in Singapore’, zegt Loes. Loes voert ook zelf onderzoek en analyses uit. En elke week heeft zij wel een keuring. Dan gaat ze producten proeven. FrieslandCampina heeft getrainde mensen in dienst die heel goed kunnen proeven. Die geven de omschrijvingen van de smaak van de producten. Maar het is belangrijk om zelf ook te weten waar je over praat. Daarom proeft Loes zelf ook veel.
Loes werkt al tien jaar in het sensorisch onderzoek. Ze vindt het nog steeds leuk. Maar ze zou ook wel een keer een andere afdeling willen leiden. Misschien ooit nog wel in een ander land waar FrieslandCampina ook zit.
Loes heeft na de havo de hbo-opleiding Voeding & Marketing (Food & Business) gedaan. Daarna deed ze nog een master Sensory Science aan de Universiteit van Wageningen.
Ze koos voor Voeding & Marketing, omdat ze goed was in de bètavakken wiskunde, scheikunde en biologie. En ook omdat ze iets wilde doen dat met voeding te maken had. ‘Maar ik had ook veel belangstelling voor marketing en economie. Deze studie was voor mij de ideale combinatie’, vertelt Loes.
‘Smaakonderzoek heb ik tijdens mijn opleiding leren kennen. Ik vond dit meteen interessant. Eten is belangrijk, maar moet ook lekker zijn. Onderzoeken hoe je eten lekkerder kan maken, vond ik toen al leuk.’