Inventory Analyst
Technische Natuurkunde | Lucht- en Ruimtevaarttechniek
KLM wil niet te duur zijn. Dan verkoop je geen tickets. Maar KLM wil de tickets ook niet te goedkoop maken, want dan kan het bedrijf niet genoeg winst maken. Het ticket moet dus niet te duur en niet te goedkoop zijn, maar precies goed. Optimaal heet dat.
Marijn werkt bij Revenue Management van KLM. Revenue betekent ‘inkomsten’. Bij Revenue Management berekenen ze de optimale prijs voor de tickets van KLM. De optimale prijs is voor iedere bestemming van KLM weer anders. Marijn is samen met een team verantwoordelijk voor een groep bestemmingen, onder andere Rome, Parijs, Bordeaux of Berlijn. Samen zorgen ze ervoor dat de prijzen van de tickets op die bestemmingen optimaal zijn. Competitie met andere luchtvaartmaatschappijen speelt daarbij een grote rol.
Iedere dag controleert Marijn of de prijzen goed staan staan bij de vluchten waarvoor zij verantwoordelijk is. Veel dingen zijn elke dag anders: ze bekijkt de verkoop in verschillende seizoenen of nadat een promotiecampagne gestart is.
Marijn vindt het een uitdaging om na te denken over nieuwe prijsstrategieën en om te bedenken wat de concurrent gaat doen. Het is altijd een beetje een gok. Het blijft altijd spannend! Marijn maakt een risico-analyse, ze berekent de kans dat er iets gebeurt, waardoor de tickets niet of juist wel verkocht worden. Het is afwachten of het werkt. Maar als het werkt geeft het een kick!
Vroeger wilde Marijn piloot worden omdat ze vliegtuigen geweldig vindt. Ze kwam er gelukkig snel achter dat ze veel afwisseling nodig heeft. Ze wilde ook altijd weten hoe de dingen in elkaar zitten. Na het vwo ging Marijn Technische Natuurkunde aan een technische universiteit studeren. De luchtvaartindustrie en haar passie voor vliegtuigen bleven trekken.
Daarom ging ze verder met Lucht- en Ruimtevaarttechniek, zodat ze alsnog bij een vliegveld of luchtvaartmaatschappij kon gaan werken. Na haar stage bij KLM wist ze zeker! Daar wilde ze werken!